۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۲۴۸۳۷۳
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: با توجه به ظرفیت موجود گاز کشور هیچگاه نتوانسته‌ایم نقش اصلی خود را در منطقه و در بازار‌های جهانی ایفا کنیم و متاسفانه به عنوان یک تولید کننده اصلی گاز در جهان شناخته نمی‌شویم که تا الان روسیه، قطر و ترکمنستان بیشترین بهره‌برداری را در منطقه انجام می‌دهند.
کد خبر: ۳۴۹۲۹
هیچگاه نتوانسته‌ایم نقش اصلی خود را در منطقه و در بازارهای جهانی ایفا کنیم |  خود ما قبول داشته‌ایم که بیشتر بازار باید دست روسیه باشد!
 
 
حمید رضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، در پاسخ به این سئوال که «آیا کشورهای تولید کننده گاز به خصوص روسیه می توانند شریک مناسبی برای ما باشند یا خیر؟»، گفت: منطقه‌ای که ما هستیم در۴ کشور منابع انرژی بسیاری  قرار دارد. روسیه، ترکمنستان، ایران و شریک دریایی ما قطر کشورهایی هستند که همکاری با اینها می‌تواند نقش ما را درآینده به عنوان یک بازیگر اصلی بیشتر کند، اما باید به این نکته دقت داشته باشیم که زمانی که منافع ملی این کشورها با منافع ملی ما گره بخورد می‌توانیم در شراکت با آنها مسیری را طی کنیم که ما را به آن نقطه مطلوب برساند. به عنوان مثال ما واقعاً می‌توانستیم با روس‌ها در کریدور شمال به علت آنکه فصل سرمای آنها با ما متفاوت است، توافقی داشته باشیم و یا در تابستان از کشورهای شمالی مانند روسیه و ترکمنستان انرژی بگیریم و آن را به جنوب ایران منتقل کنیم، اما از جانب صادرات به اروپا و دیگر مناطق دنیا روسیه تا الان منافع خودش را دنبال کرده است و هیچگونه پیشنهادی نداشته که ما هم بتوانیم در آن سهیم و یا شریک باشیم.
 
 
هیچگاه نتوانسته‌ایم نقش اصلی خود را در منطقه و در بازارهای جهانی ایفا کنیم |  خود ما قبول داشته‌ایم که بیشتر بازار باید دست روسیه باشد!
 
 
رفع ناترازی گاز کشور جز با ورود بخش خصوصی حل نخواهد شد|خودمان قبول داشتیم که بازار باید دست روسیه باشد!
 
وی در پاسخ به این سوال که «آیا بین میزان ذخیره گازی کشورو جایگاه فعلی ما در بازارهای جهانی تناسبی وجود دارد؟» گفت: با توجه به ظرفیت موجود گاز کشور هیچگاه نتوانسته‌ایم نقش اصلی خود را در منطقه و در بازارهای جهانی ایفا کنیم و متاسفانه به عنوان یک تولید کننده اصلی گاز در جهان شناخته نمی‌شویم. تا الان روسیه، قطر و ترکمنستان بیشترین بهره‌برداری را در منطقه انجام می‌دهند و ما با توجه به رتبه دوم خود در میزان ذخیره گاز در دنیا در رتبه چهارم در منطقه قرار می‌گیریم و همچنان نتوانسته‌ایم سهم خوبی را در بازارهای جهانی داشته باشیم.
ما در حوزه گاز حتی زمانی که تحریم نبودیم زیر سایه بازیگر اصلی منطقه یعنی روسیه بوده‌ایم.
 صالحی تصریح کرد: ما در حوزه گاز حتی زمانی که تحریم نبودیم، زیر سایه بازیگر اصلی منطقه یعنی روسیه بوده‌ایم و برای خودمان متصور نبوده‌ایم که بازیگر اصلی در منطقه باشیم و بتوانیم به مناطق مختلف جهان گاز صادر کنیم. البته تحریم‌ها و فشارهای آمریکا و کشورهای غربی نیز بی تأثیر نبوده است . به عنوان مثال زمانی که قرار بود گاز خود را به پاکستان صادر کنیم این کشور بنا به فشار آمریکا از این همکاری انصراف داد. همچنین در مورد صادرات گاز به ترکیه این کشور ترجیح داد گاز خود را از طریق روسیه تامین کند و کمتر از ایران انرژی گاز را خرید. البته ناگفته نماند ما نیز نقشه‌ای برای صادرات گاز به دیگر کشورها نداشته‌ایم تا بتوانیم با روسیه به توافق برسیم که ما هم به عنوان یک تولید کننده سهمی در این بازار داشته باشیم و خود ما قبول داشته‌ایم که بیشتر بازار باید دست روسیه باشد و متاسفانه در این زمینه تلاشی نکرده‌ایم.
 
 
هیچگاه نتوانسته‌ایم نقش اصلی خود را در منطقه و در بازارهای جهانی ایفا کنیم |  خود ما قبول داشته‌ایم که بیشتر بازار باید دست روسیه باشد!
 
 
رفع ناترازی گاز کشور جز با ورود بخش خصوصی حل نخواهد شد!
 
 نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره نحوه مدیریت ثروت خدادای گاز افزود: از آنجایی که ما رتبه دوم گاز محسوب می‌شویم و هنوز ذخایری وجود دارد که کشف نشده باید برای این موضوع برنامه‌ریزی خوب و مدونی انجام دهیم و از طرفی می‌توانیم گاز خود را به کشورهای اروپایی و خریدارهای دیگر پیش فروش نماییم.به همین علت باید بخش خصوصی را جدی بگیریم و نقش آن را در این زمینه پررنگ‌تر کنیم برای این موضوع اول باید ناترازی گاز کشور را از بین ببریم و این جز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه امکان‌پذیر نمی‌باشد و از طرفی با برطرف کردن ناترازی گاز کشور دیگر گاز صنایع را قطع نکنیم تا صنایع بتوانند تولید و صادرات خود را داشته باشند.
در آینده ممکن است با جایگزین شدن انرژی‌های پاک مانند خورشیدی دیگر میزان درخواست صنایع دنیا از انرژی‌های نفت و گاز ما روز به روز کمتر بشود.
صالحی گفت: ما می‌توانیم با تشکیل کنسرسیون برای بخش خصوصی سرمایه سرمایه‌گذاران را در این حوزه جذب نماییم و اجازه دهیم قراردادهای آنها قطعی شود که در این صورت می‌توانیم میدان‌های گازی کشور را فعال نماییم و آنها را استحصال کنیم و همچنین صادرات خود را افزایش دهیم و به نظر من این کار باید صورت بگیرد چراکه نمی‌توانیم مالک چنین ثروت خدادادی باشیم اما از آن استفاده نکنیم و این گاز را هدر بدهیم.
 دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته اضافه کرد: در آینده ممکن است با جایگزین شدن انرژی‌های پاک مانند خورشید دیگر میزان درخواست صنایع دنیا از انرژی‌های نفت و گاز ما روز به روز کمتر بشود. باید هرچه سریعتر این منابع را استحصال و شیرین سازی کنیم تا آنها را یا صادر و یا با استفاده از آن در صنایع خودمان به ارزش افزوده  تبدیل کنیم تا این ثروت برای آیندگان ما نیز حفظ شود.
برچسب ها: گاز #روسیه صادرات گاز انرژی بازارهای جهانی کشورهای منطقه
ارسال نظر
آخرین اخبار